Hvordan gik sæson 2011

Noget at en blandet start med at lave egne tomater,agurker i foråret, gik fint indtil de rådnede op pga. at der ikke blev vandet nede fra - husk det.

Super oplevelse af at kanalpladerne holdt så godt på varmen om natten i start foråret med en lille varm blæser - kan allerede se hvilken super start  det bliver i sæson 2012. Man kommer så langt med sine planter at de blomster langt tid før og bliver ved igennem sommeren - her kom et drivhus virkelig til sin ret.


Asters
Fandt ud af den perfekte start i drivhuset med tomater og agurker, og den er næsten skudsikker indtil 1 juni. hvor spindemiderne vil prøve at bombe drivhuset tilbage til start. Mener at jeg med fluenettet foran vinduerne og svirrefluer inde i drivhuset er kommet langt, til at have et bedre forsvar, så du ikke bliver angrebet så hårdt og hurtigt - dog vil der nok stadig væk værre behov for rovmider.

Mine tomater kom perfekt hurtig og de blev godt nok lidt tosset, da jeg valgte at plante dem om på ny i starten af foråret, i det nye bed - straffen kom prompte - de holdt en lang pause med at vokse. Så det kan ikke anbefales.

Så indtog de grønne lus drivhuset og det blev meget hårdt for tomaterne at lave frugter, de var overalt i håret og i kaffen (man var aldrig alene). Tomaterne kom trods alt her til sidst i oktober og satte mange grønne tomater - men for sent. Derfor må jeg droppe med at udtale mig om nogen af de tomater jeg har skrevet om - var dog overrasket over en sherry tomat ved navn Evita F1. Der var blevet indkøbt som færdig plante, den var næsten ikke angrebet af lus og de smagte som rigtige tomater - friske og ikke for søde og meget stort udbytte.

Men tomatplanterne fylder enormt og jeg må derfor tage begge langsider i brug til næste år.

Salaten blev ikke så god i år og det varede kun 14 dage så havde lusene overtaget dem totalt, selvom jeg igen og igen prøvede at lave nye - lykkes det aldrig, lusene ville ikke dele salaten med mig. Ved ikke helt hvordan jeg skal løse det til næste år. Men nyttedyr.dk kan ikke undværes helt :-)

Bedet i drivhuset gav ro og god fugtighed til rovmidernes ve og vel, det var alt arbejdet værd og til næste år kommer der lidt heste møg ned igen i bedet og sammen med vandingsanlægget vil det virke fortrinligt igen - kan klart anbefales og så sidder man rigtig godt på det :-)

Vandingsanlægget med gødning har ikke fungeret helt korrekt og må se på hvor det går galt næste år, men at få vand og strøm ind i huset har været en dejligt. Alle nytteplanterne gav ikke noget resultat - så de må være massivt tilstede næste år for at se om det så giver noget.

Alle spindemiderne snorksover i drivhuset efter de hårde kampe vi har haft med hinanden og de venter helt sikkert spændt på hvilke nye tiltag der er blevet planlagt imod dem til næste år:-) jeg skal også lige slikke sårene, før jeg er klar til en ny kamp.

Gødningskuglerne blev ikke prøvet, plus den store tomat kasse - røg udenfor i stedet for bedet. Men næste år vil der primært lagt vægt på at kunne styre nyttedyrene i drivhuset. Det er grundlaget for om det bliver en god sæson eller om det hele bliver spist igen. Jeg må også betragte det som en succes at der er andre der vil have en del af kagen :-). Havde jo udtænkt en superplan med mariehøns som hjælpere - men fandt aldrig rigtig særlig mange - håber det bliver bedre næste år.

Men der er ingen tvivl om at sukkerindholdet har noget at sige om hvor hårdt ens planter blive angrebet af lus. Den teori om at planterne signalere om hvis det er for stort, virker meget overbevisende i denne 2011 sæson.

Alt i alt har det været en spændende sæson og jeg er kommet noget klogere ud af sæsonen, derfor håber jeg, du følger med næste år - hvor den perfekte plan rulles ud :-)








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tomater tidligt

Tomat erfaringer af Camilla Plum

Mos og alger på fliser og belægning